קורס חשמלאי בודק הינו מסלול לימודים מקיף ומקצועי שנועד להעניק לחשמלאים בדרגות בכירות את האופציה וההיתר החוקי לעסוק בעבודות בדיקת מתקנים ומערכות חשמליות בדרגות וזרמים שונים בהתאם להסמכתם.

מי יכול להשתלב במסלול הלימודים? לימודי בדיקת מתקנים ומערכות חשמליות מאפשרים לקהל החשמלאים שהינם בדרגת טכנאי חשמל, הנדסאי חשמל ומהנדס חשמל להשתלב בקורס, כל אחד בקורס המיועד לפי ההכשרה שהוא מגיע עמה. תנאי הקבלה ברורים והם ממיינים את המועמדים כך שטכנאיי חשמל משתלבים בלימודי קורס חשמלאי בודק סוג 1, הנדסאים בחשמל ישתלבו בלימודים בודק סוג 2 ומהנדסים בלימודי בודק סוג 3.

מה ההבדל בין הסוגים השונים? ההבדל בין סוגי הבודקים הוא בהיקף העבודה שיכול החשמלאי לבצע ואילו מכשירים ועד איזה מתח הוא רשאי לבדוק, לאשר ולחתום על מסמכים. כל זאת, כמובן בהתאם להכשרה שהוא מגיע עמה. שהריי טכנאי חשמל אינו יוכל לבדוק מתקנים שעבודה בהם היא בדרגת מהנדס. אך כמובן שמהנדס חשמל והנדסאי חשמל יוכלו לבדוק מתקנים שהם בדרגת טכנאי חשמל.

מה לומדים וכמה זמן לומדים? קורס חשמלאי בודק הינו קורס המפוקח על ידי משרד הכלכלה. הוא זה שמציב את רף הלימודים, התוכנית, תנאי הקבלה, היקף שעות וכדומה… כל מוסד לימודי חייב להקיף את תכנית הלימודים כמו שהיא כתובה בתקנון משרד הכלכלה ואולם לא כל מסלולי הלימוד זהים במשך הזמן שאורכים הלימודים. זאת כמובן משום שמוסדות הלימוד רשאים לקיים את הלימודים במתכונות שונות, לימודי ערב, לימודי בוקר, לימודים פעם בשבוע ואף לימודים בכל יום כל עוד הם עומדים בכל ומעבירים את כל החומר הנדרש. כך שמשך זמן הלימודים בהחלט יכול להשתנות ולנוע בין חודשים בודדים לחצי שנה. לרוב המסלול הנפוץ ביותר הוא לימודי ערב (המתאים לאנשים עובדים) פעם בשבוע, במשך חצי שנה.

מבחנים ותעודה? בסיום קורס חשמלאי בודק ייגשו התלמידים למבחנים חיצוניים של משרד הכלכלה. כל תלמיד בהתאם לסוג הקורס שהשתלב בו. המבחנים יבדקו על ידי בודקי משרד הכלכלה ואלו שיצלחו בהם ויעמדו בכל דרישות הקורס הנוספות יזכו לקבל רישיון חשמלאי בודק מטעם מוסד הלימודים אשר מאושר וחתום על ידי משרד הכלכלה.