איך לבחור מה ללמוד?

מחשבות אודות המשך הלימודים ואיך ייראו החיים לאחר בית הספר אופייניות לתלמידי תיכון ברחבי ישראל. יתרה מכך, אותם המחשבות פוקדות את ראשיהם של בוגרי צבא ולפעמים גם אצל אנשים בוגרים שמעוניינים מסיבות כאלה או אחרות להחליף מקצוע. בחירת הלימודים זה הוא עמוד תווך להמשך החיים עבור כל בן אדם ולמחשבה אודות עניין חשוב זה, כדאי מאוד להקדיש זמן לא מבוטל.

בסופו של תהליך החשיבה אמורה להתקבל החלטה חשובה ומאוזנת, שלוקחת בחשבון את כל האפשרויות המצויות, את כל ההשלכות האפשריות, החלטה בה ישנה אסטרטגיית להמשך החיים הבוגרים, החלטה מכרעת.

בכתבה זו אני מנסה להכווין את תהליך החשיבה בנוגע לבחירת הלימודים, על מנת שיעבור בכל נקודות החשובות עד לקבלת ההחלטה. בראש ובראשונה כדאי מאוד לבחור בתחום שמעניין אתכם. תחום שגורם לכם לשמחה כשאר אתם מתעסקים בו. זכרו כי אין דבר המתשכל יותר, מאשר להגיע לעבודה ולעסוק במשהו משעמם שלא מעניין אתכם כלל. מקצוע כזה ישעמם איתכם במהירות רבה ואכן שוב תגיע לשלב הבחירה וזה חבל.

ניתן לגם להעזר בשירותים של מכוני מיון, שמציאים עזרה בעניין של בחירת מקצוע עתידי ומעניקים שירותים של בדיקות אישיות ומבדקם לוגיים שמהן ניתן להסיק מה הוא מקצוע המתאים ביותר לך.

להלן התפלגות הבחירה של פקולטות לימודים בישראל לפי הלשכההמרכזית לסטטיסטיקה.

 

יש לקחת בחשבון כי בכל תחום שתבחרו תמיד ישנם מספר אפשרויות לבחירת המקצוע, כך למשל, תחום ההנדסה כולל בתוכו מספר רב של מקצועות הנדסה, כגון, הנדסת חשמל, הנדסת מחשבים, הנדסה מכניקה ומכטרוניקה, הנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה ועוד. גם כאן בבחירה של מקצוע העתידי כדאי מאוד לשקול את העניין אך ביחד עם זאת את עלות הלימודים ואת התמורה שתתקבל לאחר תחילת העבודה במקצוע.

 

שלב נוסף לאחר שבחרתם את מקצוע העתידי שברצונכם ללמוד הוא יכולתכם להתקבלות לפקולטה כזו או אחרת ותנאי קבלה ללימודים. אם אין לכם את הידע או הכישורים הנדרשים להתקבלות לפקולטה מוסיימת ישנה אופציה להרשמה למכינה אוניברסיטאית שתכין אותכם לקראת הלימודים הגבוהים ותעלה את סיכוייכם להתקבלות.

 

נוסחת עלות מול תמורה תשאר תמיד עדכנית ורלוונטית, כך ששכר הלימודים תמיד חייב להיות רלוונטי ועדכני למקצוע העתידי. ברחבי רשת האינטרנט,תוכלו למצוא השוואות רבות של שכר לימודים במוסדות לימודים להשכלה גבוה. לעלויות שתקבלו בסקר כזה או אחר, עליכם להוסיף עלויות מחיה ודיור. חשוב לדעתי

כי בשנה הראשונה של לימודים להשכלה גבוהה כמעט ולא מתאפשר לצאת לעבודה, על מנת לעזור בהוצאות על מחיה, כך שעליכם לדאוג למימון טרם תחילת הלימודים.

 

השלב האחרון כדאי מאוד להתמקד בו הוא לעשות סקר שווקים ולקבל מושג אודות יכולת ההשתכרות במקצוע שבחרתם. ישנם כל מיני מדדים לשכר למקצועות השונים, המפורסמים ברחבי הרשת,  בהם תוכלו להתעדכן במידה ותרצו.

 

לאחר קבלת מידע מן השלב האחרון יחד עם חישוב אודות מימון ואודות ההשתכרות לאחר הלימודים יש לכם את כל הידע הנדרש לקבל החלטה גורלית ושיהיה לכם בהצלחה.