השכלה גבוה בישראל

השכלה גבוה בהיסטוריה המודרנית הייתה כמטרה הראשית והחשובה ביותר של העם היהודי בגולה. אם קום המדינה, לימודי ההשכלה הגבוה עדיין נשארו כאחד התחומים החשובים בחיי קהילה בארץ. נכון להיום, ככל שהעולם הולכך לתהליך הגלובליזציה, ישנם לאפשרויות רבות ללימודים בכל רחבי העולם. אך חשוב להבין, כי ההשכלה הגבוהה בישראל הינה עומדת בשורה אחת עם מוסדות להשכלה הגבוה בעולם ואף במקומות הראשונים.

 

אחד המוסדות הראשונים להשכלה הגבוהה בארץ היה טכניון שבעיר חיפה, שהוקם לפני קום המדינה בשנת 1924 ועד היום מוסד לימודים זה נחשב לאחד המוסדות הלימודים המוצלחים ביותר בעול,ם שאחרי בוגריו מנהל מעקב מתמיד של חברות הייטק עולמיות.

 

המוסד השני שהוקם בארץ שנה לאחר קום הטכניון הוא האוניברסיטה העברית בירושלים שגם הוא נמצא במקומות עליונים של דירוגי מוסדות להשכלה גבוה בעולם. עקב גידול האוכלוסין ותחזוקה הכלכלית והחברתית בעשורים הבאים הוקמו עוד חמש אוניברסיטאות חדשות: חלקם במרכז הארץ וחלקן בנגב ובצפון.

בשנות ה-70 החלה התפתחות נוספת במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. קמה אוניברסיטה הפתוחה שאיפשרה רכישת לימודים גבוהים בשעות לא שגרתיות יחד עם שילוב בעבודה. עד סוף שנות ה70 האוניברסיטה הפתוחה התרחבה לכל חלקי הארץ.

 

יחד עם עליה הגדולה בישראל מברה"מ לשעבר בתחילת שונות ה90 זינקה ההשכלה הגבוהה בישראל עוד זינוק, עם תיקון לחוק המועצה להשכלה גבוהה שמאפשר פתיחת מכללות אקדמיות שונות – כלליות, טכנולוגיות ומקצועיות. מה שנתן דחיפה להקמת עשרות מכללות מקצועיות להשכלה הגבוה שמשגשגות עד להיום זה.בנוסף השינוי התבטא במימון של חלק גדול מהמכללות הללו שהפסיקו להתמך מהקופה הציבורית והפכו למוסדות המתוקצבים בעצמם.

 

מערכת ההשכלה הגבוה בישראל הולכת וגדלה עם השנים. ההשגים של מערכת זאת גלוים לעין ומורגשים בכל העולם. מדינת ישראל היא מדינה הראשונה באחוז פרסי נובל ליחידת אוכלוסין. ההשכלה במדינת ישראל הינה עד היום במקום הראשון ופריצות טכנולוגיות נראות לעין דווקא אצלנו, כל שיש הרבה במה להתגאות.